Vinteropplag 2014/2015

Stavanger Seilforening disponerer i dag femti krakker for båter i opplag. Hvis pågangen om vinteropplag på Sølyst blir stor har vi opsjon på ytterligere ti. Med de begrensninger som ligger i tilgjengelig areal så betyr det at båtene må stues forholdsvis tett. Den båten som løftes først ut av vannet for vinteropplag blir stående inderst og følgelig blir det den båten som sist kan settes på vannet om våren: First in–last out.

Teoretisk skal det kunne la seg gjøre å flytte rundt på båter som står på land for å hente ut en inneparkert båt, men dette er svært tidkrevende i tillegg til at alle båteiere som er involvert må være tilstede. I praksis er derfor dette en mulighet vi ikke kan tilby.

Skal du ha båten på land i vinter må du velge et «sett» med datoer. Velger du en opptakshelg om høsten, må du også velge korresponderende sjøsettingshelg om våren.

Opptak 2014Sjøsetting 2015
4-5 okt25-26 apr eller 9-10 mai
18-19 okt18-19 apr
1-2 nov21-22 mar eller 4-5 april

Påmeldingsfrist for vinteropplag er 28 sep. Annleggskomité Sølyst vil deretter sørge for en rekkefølge på båtopptaket som blir så effektivt som mulig med tanke på sjøsettingstidspunkt og et minimum av skifte av løfteverktøy. Hver opptaksdag blir delt inn i tre puljer hvor alle båteiere i hver pulje bistår hverandre gjennom alle løftene. Altså inntil seks puljer i hver opptakshelg.

Du vil få fremmøtetidspunkt for din pulje, og må møte presis. Du kan ikke påregne tid til klargjøring av egen båt samme dag; dette må være gjort i forkant.

Plan for opptak blir så publisert på sidene her innen kvelden 1 okt.

Før du fyller ut skjema for opptak må du sette deg inn i instruks for opptak og sjøsetting.