2.4mR

Bilde er tatt rett etter en start under NM i Hafrsfjord, 2021. Foto: Sven Håland

Vi holder til på Hafrsfjord – nærmere bestemt på Våganes, Sola – og er organisert under Stavanger Seilforening. Du kommer lettest i kontakt med oss gjennom 2.4 seiling Hafrsfjord-gruppen på Facebook. Alternativt kan du kontakte klassekaptein for 2.4mR Rogaland, Clement Aanestad, på telefon 400 89 365.

Hvem passer 2.4mR for?

Noe av det beste med båten er at den skiller lite på seilerens størrelse, vekt og styrke. Det gjør at «alle» kan seile mot hverandre på like vilkår. Båten og vår aktivitet på Hafrsfjord passer nok best for deg som har noe seilerfaring og har lyst til å kappseile. Båten er enkel å håndtere fysisk sett ved at en sitter nede i båten, styrer med pedaler og man trenger ikke bevege seg mye eller «ri» på ripa.

Båten – en kjølbåt for 1 person

2.4mR er basert på R-regelen hvor den måler til 2,4 på formelen. Båten har sitt utspring fra Sverige da flere svenske båtdesignere i 1983 brukte R-regelen til å skape en en-persons kjølbåt. Flere designere har laget sine versjoner av 2.4mR – men det er Norlin Mark III som dominerer på resultatlistene.Pris for en brukt 2.4mR starter på rundt 20 000,-. Mens man må ut med nærmere 150 000,- for en helt ny båt.Det finnes klasseklubber i 16 land og de største flåtene finnes i Skandinavia, Italia, England, USA og Australia. Båten er lett å transportere. På en vanlig tilhenger kan man laste 2 båter – og på den måten, komme seg rundt for å seile i større felt.

Lokal aktivitet

Vi er en gruppe seilere som dyrker kappseilingen – og vi har plass til flere! Stavanger Seilforening disponerer en 2.4mR som kan leies i nettbutikken om du vil prøve en slik båt.Vi holder til ved Våganes Båtforening, der det pt er nytt klubbhus under oppføring. Båtene lagres på land mellom hver seiling. Det er satt opp en elektrisk kran som brukes til å løfte båtene på og av sjøen. Rett utenfor havnen og ute på fjorden har vi lagt noen merker slik at vi har kort vei til regattabanen. Noen ganger bruker vi startbåt – mens andre ganger koordinerer vi starten fra en av seilbåtene. I den mørke årstiden prøver vi å holde aktiviteten oppe gjennom året – og seiler da gjerne på søndager. I den lyse årstiden arrangerer vi torsdagsregatta hver torsdag.

Nasjonal og internasjonal aktivitet

Det arrangeres normalt 4 Norges Cup (NC) + Norges Mesterskap hvert år. Antall deltakende båter ligger jevnt på 25+ under NC og NM. Det samarbeides også med den svenske flåten. Samarbeidet kan da gjerne bestå i en felles treningssamling over to dager – med påfølgende to dager kappseilaser, da i felt som er noe større enn vanlig NC.

Typiske steder å reise til er: Karmøy, Ålesund, Åsgårdstrand, Tønsberg og Hunnebostrand i Sverige. Stavanger er også en attraktiv arrangør og samlet klassen sist under NM 2021. I tillegg arrangeres det Nordisk-, Europa- og Verdensmesteskap i 2.4mR – åpen klasse. Det vil si at en ikke trenger å kvalifisere seg og at både menn og kvinner kan delta. Stavangerseilerne har som regel en delegasjon på disse internasjonale konkurransene også. I VM kan det gjerne bli opp mot 100 båter.

Bilde fra julebordsregatta 2017. Her er det runding av bøyebåt og utdeling av niste inne i båthavna ved Hestnes. Dette var en lang (ca. 2.5 timer) regatta – med mye lens og slør til å begynne med – og avgjørende seilas på kryss den siste delen. Etterpå var det Julebordsmiddag. Foto: Bente Huth

Mer info på nett:

Norsk 2.4 mR Klubb – klasseklubbens nettsider
Svenska 2.4 mR Förbundet

Du kan også se på Facebook gruppene:
2.4 seiling Hafrsfjord
Norsk 2.4 mR Klubb