Stavangerseilere markerer seg i Laser VM

Laser 4,7 VM pågår for tiden i Gdynia i Polen med over 500 U18 seilere fra hele verden som kjemper om å bli verdens beste.

Alle deltakerne her har måttet kvalifisert seg fra sine respektive land. Laser er den største klassen for enmannsjolle internasjonalt og nivået er tilsvarende skyhøyt. Norges lag består av 11 seilere, hvorav hele 4 er fra SS. Det norske laget har også med seg SS sin hovedtrener Youssef Akrout i trenerteamet i tillegg til KNS trener Mihalis Floros.

Finaleseilasene starter i dag . Etter innledende kvalifisseilaser over 3 dager har SS’ Hanna Katle Fjon og Theodor Middelthon begge kvalifisert seg til Gold Fleet i henholdsvis jente og gutteklassen og skal være med å kjempe om VM tittelen, sølv og bronse de neste tre dagene. Hannas innsats til nå har vært spesielt imponerende. Hun ligger som nummer 7 i jenteklassen etter innledende seilaser.

Mesterskapet har til nå ellers vært preget av  krevende og skiftende vær og vindforhold, lett logistikkkaos på land men meget god og effektiv regattaavikling på sjøen og streng dømming. Følg seilerne våre i de spennende finaleseilasene her http://2018laser47.gdyniasailingdays.org/

Dessverre har har vi også opplevd en del motgang her i form av tyverier og hærverk her som også har rammet SS seilere. Både John-Øyvind Tollevik Garvik og Aslak Iveland har hatt trøbbel på sjøen etter at noen hadde fjernet bunnpluggene fra båtene deres i marinaen. John-Øyvind ble også frastjålet hele riggbagen sin første dagen her nede.

VMet avsluttes førstkommende tirsdag 17. juli 2017.