Optimistjollekurs for barn – «Super Seil »

Opti Glade barn

«Super-Seil programmet» er vårt nybegynnertilbud der vi ønsker å gi du unge seilerne en spennende og effektiv opplæring over en kortere periode. Noen seilere vil da allerede til høsten kunne delta på videregående nivå samt også bli med på våre lokale klubbregattaer. Super Seil programmet består av én valgfri Super Seil helg i juni og én eller flere Super Seil uker i begynnelsen eller slutten av sommerferien.

Les mer her.

Innkalling til Stavanger Seilforenings årsmøte 6 mars.

Innkalling til Stavanger Seilforenings årsmøte den 6 mars kl 18.00 på Hotel Victoria

Saksliste:

1. Godkjenne stemmeberettigede
  2. Godkjenne innkallingen, saksliste og forretningsorden
  3. Velge møteleder, referent, tellekorps samt 2 underskrivere av protokollen
  4. Behandle årsmelding for 2017
  5. Behandle revidert regnskap for 2017
  6. Behandle innkomne forslag
  7. Fastsette medlemskontingent for 2018
  8. Vedta budsjett for 2018
  9. Behandle Stavanger Seilforenings sin organisasjonshåndbok
  10. Engasjere statsautorisert revisor til å revidere foreningens regnskap
  11. Foreta valg i henhold til årsmøtevedtatt organisasjonsplan

Innkommende forslag må være styret i hende senest 20. februar kl. 16.00
Forslag sendes dagligleder@stavangerseilforening.no

Enkel servering

Fullstendig saksliste med alle sakspapirer blir lagt ut på www.stavangerseilforening.no 1 uke før årsmøtet.

GOD JUL!

Foreningen ønsker alle en riktig god jul og et godt nyttår!

Bruk KID når du betaler faktura fra SS

Når du betaler faktura sendt fra SS er det viktig at du skriver inn KID nr(markert i bildet med gult).

Hvis du ikke skriver inn KID nr, vil du motta purringer inntil adm. registrere din betaling manuelt.

Nyttårsregatta 2021 – AVLYST

Innspill og forslag til oppgradering av nettsiden

Nettsiden skal gjennomgår en oppgradering slik and den er iht. krav om universell utforming.

I den forbindelse ønsker vi innspill fra deg om hva som kan være annerledes med nettsiden for at den skal fungere bedre.

Vi er interessert i alle tilbakemeldinger, om feks:

• design
  • tekniske løsninger
  • innhold
  • bilder/ film

Send dine innspill til dagligleder@stavangerseilforening.no

Reisebrev fra Fransk Polynesia

Kaia og Kjell på 2K er fremdeles i Fransk Polynesia. Covid-19 har stengt de aller fleste grensene både øst og vest, så det blir en ny sesong her. Planen var å være i New Zealand på denne tiden, men som kjent er seileres planer skrevet i sanden på lav-vann 😜

Da Fransk Polynesia endelig sa at vi kunne bevege oss fritt rundt mellom øyene hadde vi ligget på anker utenfor flyplassen i Tahiti i 100 dager. Ankeret ble løftet – ankerkjettingen var full av groe – og bega oss ut i Samfunnsøyene sammen med vår «buddy boat» Uproar fra USA. Vi har seilt sammen i ett år nå, og trives med å ha følge.

Turen gikk vestover i dette flotte landet. Jo lenger vest vi kommer, jo mere isolerte er de samfunnene vi møter i atollene. Favoritten vår er Maupiti, naboøyen til verdenskjente Bora Bora, og sannsynligvis et bilde på hvordan «Verdens vakreste øy» så ut før turismen gjorde sitt inntog. På Maupiti er det fredelig, ingen store hoteller, kun små pensjonater som tar inn en begrenset antall besøkende. Her er ikke vannscootere eller barer, kun en liten landsby med små hus og et par butikker (med meget begrenset innhold) og noen små restauranter som serverer lunsj. Vi elsker å være her! Nesten daglig er vi i vannet og snorkler eller dykker med Manta Rays og ser på vakre koraller og akvariefisk. Andre dager sykler eller går vi rundt øyen eller klarerer til toppen 360moh.

Det ligger et par små øyer enda lenger vest, og den som har åpning i revet så vi kan seile inn heter Maupihaa (eller Mauphelia). Den blir vanligvis besøkt av seilere når de har satt kursen vestover mot nye destinasjoner. Nå skulle ikke vi vestover i år siden alle grensene rundt oss er stengt, men vi bestemte oss for å seile de 100 milene og sjekke ut Maupihaa. Og det angret vi ikke på!

En flott atoll med 20 fastboende som driver med Copra. De er ekstremt begeistret for besøkende, og spesielt hvis vi har vært innom familiene på Maupiti og fått med oss lassevis med proviant og andre nødvendige artikler. Her er ikke butikk og forsyningsskip kommer kanskje en gang i året. Nå var det over ett år siden sist. Så begge båtene kom fullastet med kasser og esker, og ikke før hadde vi droppet anker i morgentimene før vi hadde lokale ombord.

Vi ble her i 24 dager! For et paradis der de fastboende lever et enkelt liv i pakt med naturen. De spiser det de får tak fra havet og dyrker en del grønnsaker selv. Og så er det kokosnøtter og papaya så mye en vil ha på land. Husene er enkle men gjestfriheten er stor. Vi var på land og hadde middag eller lunsj 3-4 ganger i uken hos de forskjellig husstandene. Alltid var det god mat og alltid var det store mengder med fisk og hummer, kokoskrabbe og skjell. Hjemmebrygget øl hadde de også, selv om det var av litt varierende kvalitet.

Herfra dro vi rett til Bora Bora, og sjelden har vel kontrastene vært større. Men vi liker oss her også (selv om vi må betale for å ligge her), og ble en hel måned. De hadde «tilbud» på bøye-avgiften og vi betalte 3000kr for å være en mnd på verdens fineste øy. Syntes det var helt OK 😀

Covid-19 er det nok av her. Landet har de siste ukene vært på topp på alle statistikker uten at vi merker så mye til det. De fleste tilfellene er på Tahiti og Moorea så vi holder oss unna de øyene. Ellers er det å holde avstand, slutt på kyssing på kinnene når vi treffer kjente og bruke masker i butikker. Vi lever godt med de tiltakene og omgås stort sett andre cruisere.

Dagene som langturseiler er stille og rolige. Det er jo alltid båt-prosjekter å pusle med, og i det siste har vi hatt noen store. Bunnstoffet under skuta var etter to år i varmt vann (28 grader her) mer eller mindre skrubbet vekk. Så vi hadde konstant plen under skuta og brukte noen timer hver uke for å holde henne noenlunde ren. Men det ble etterhvert for mye jobb, og da vi etter en uke fant 10 cm gress under ga vi opp. Så hun gikk på land og fikk et nytt lag med bunnsmøring. Bomtrekket (lazy-bag) falt også fra hverandre, spist opp av sol og salt. 6 meter med stoff som skulle klippes og sys i båten var en utfordring, men resultatet ble ganske bra.😀

Nå er det desember og vi leser om juleforberedelser, kakebaking og lys i alle trær hjemme i Norge. Her på øyene er det lite som minner om jul enda. Vi regner med at det dukker opp en del glitter og stas etterhvert, og båten skal nok også få litt julepynt i hjørnene. 2K med oss ombord blir her en sesong til for grensene rundt oss er fremdeles stengt for seilere. Vi drar nok østover til Tuamotos og kanskje Gambier (fremdeles i Fransk Polynesia) for å komme oss litt ut av cyklon-beltet, men er tilbake i april. Da går skuta på land noen måneder og vi reiser hjem til familie og venner i Norge mens vi venter på at verden skal åpnes for reisende igjen.

God Jul ønskes fra oss på anker i Huahine 😃

Kaia og Kjell ombord på 2K

Les mer på bloggen til Kaia og Kjell her.

Forsidebilde Krabben 2020

Arbeidet med Krabben 2020 er i gang.
Vi trenger et forsidebilde!

Har du et bilde som du mener passer som forside på Krabben, send det til dagligleder@stavangerseilforening.no, innen 1. januar.

Hvis det kommer inn tilstrekkelig med bilder vil de blir presentert på Stavanger Seilforening sin Facebook side og det vil bli avstemming.

Bilder som ikke blir brukt til forsiden vil uansett få plass i Krabben!

Nytt lager med Stavanger Seilforening cap

Da har vi fått inn et nytt lager av Stavanger Seilforening sin populære cap laget i 100% bommul. SS logoen er sydd lokalt og er indentisk med forrige versjon.

Perfekt julegave!

Capen kan betales i nettbutikken men må hentes på Sølyst.

Avtale med Lars Ole så kan du hente den når det passer deg,

95 99 25 79 eller dagligleder@stavangerseilforening.no.

SS nettbutikk/ betaling på nett

Vi har de siste årene brukt Vipps Go med varemeny for betaling av opphold på Langøy, vimpel, cap, gjestehavn på Sølyst osv.

Vipps Go er desverre avviklet og vi kan derfor med glede presentere Stavanger Seilforening sin egen nettbutikk!

Hvordan komme inn i nettbutikken?

Enten ved å

• klikke på «nettbutikk» i menyen til Seilforeningens sin nettside
  • Scanne QR koden under

Tips:

• Er du ofte på Langøy lagrer du nettbutikken som et bokmerke eller bare scanner QR koden som blir hengt opp på Langøy.

Hvordan fungerer nettbutikken?

1. I nettbutikken scroller du ned til produktet(er) du ønsker. Velg en eller flere ved å trykke + eller .
  2. Trykk på «Bestill» nederst på siden.
  3. Velg om du vil betale med Vipps eller med kort.
  4. Skriv inn din E- post og ditt navn under «levering».*
  5. Du vil mota en mail med kvittering.
  6. Ferdig:-)

*Selv om det står «levering» må du hente vimpel, cap, bomkort eller medlemsnøkkel på Sølyst.

Hurtigslipping våren 2021

Da er skjema klart for å booke hurtigslipping våren 2021:

Booking for vinteropplag 2020 – 2021 Ledige plasser

Pr. mandag 16. november er det ledig vinteropplag for to motobåter og tre seilbåter med max dybde 180cm.

Send mail til dagligleder@stavangerseilforening.no for å avtale tid/ mer info.