Optimistjollekurs for barn – «Super Seil »

Opti Glade barn

«Super-Seil programmet» er vårt nybegynnertilbud der vi ønsker å gi du unge seilerne en spennende og effektiv opplæring over en kortere periode. Noen seilere vil da allerede til høsten kunne delta på videregående nivå samt også bli med på våre lokale klubbregattaer. Super Seil programmet består av én valgfri Super Seil helg i juni og én eller flere Super Seil uker i begynnelsen eller slutten av sommerferien.

Les mer her.

Innkalling til Stavanger Seilforenings årsmøte 6 mars.

Innkalling til Stavanger Seilforenings årsmøte den 6 mars kl 18.00 på Hotel Victoria

Saksliste:

1. Godkjenne stemmeberettigede
  2. Godkjenne innkallingen, saksliste og forretningsorden
  3. Velge møteleder, referent, tellekorps samt 2 underskrivere av protokollen
  4. Behandle årsmelding for 2017
  5. Behandle revidert regnskap for 2017
  6. Behandle innkomne forslag
  7. Fastsette medlemskontingent for 2018
  8. Vedta budsjett for 2018
  9. Behandle Stavanger Seilforenings sin organisasjonshåndbok
  10. Engasjere statsautorisert revisor til å revidere foreningens regnskap
  11. Foreta valg i henhold til årsmøtevedtatt organisasjonsplan

Innkommende forslag må være styret i hende senest 20. februar kl. 16.00
Forslag sendes dagligleder@stavangerseilforening.no

Enkel servering

Fullstendig saksliste med alle sakspapirer blir lagt ut på www.stavangerseilforening.no 1 uke før årsmøtet.

Eier du slepejollen på plass 9 i slepejolleskuret?

Eier du slepejollen som ligger på plass 9 i det nye slepejolleskuret? Det er en 8-10 fot Zodiac, låst fast med kraftig lås. Den skal ikke ligge der da det er et medlem som betaler for å bruke denne plassen. Lås/ kjetting vil bli kuttet hvis jollen ikke er flyttet innen fredag 20.12.

Merk at alle plassene i slepejolleskuret er utleid til medlemmer som betaler for plassen. Det er ikke anledning til å legge slepejollen på en plass som du ikke betaler for.

Venteliste for båtplass 2020

Vi minner om fristen for å søke båtplass for 2020 er 31.12!

Husk også å bekrefte søknaden fra i fjor innen samme dato. Dette gjelder også for dere som ønsker endret fast plass.

Nisseseilas lørdag 7. desember

Stavanger Seilforening ønsker velkommen til årets Nisseilas for joller lørdag 7 desember 2019.
Meld dere på påmelding her
Dette er ett lavterskeltilbud til alle seilere, og vi oppfordrer alle nyere seilere til å delta. Husk nisseklær og pynt gjerne båten.
Nisseskippermøte avholdes ved nissejollenaustet på Sølyst kl 11.30. Vi seiler i Vågen, første nissekappseilas er kl. 13:00.
Det blir Julegrøt kl 16.30 og premieutdeling for 2019 sesongen.
Velkommen!

ISAF sikkerhetskurs 15.- 16. februar 2020 i Bergen

Sikkerhet på sjøen er av største viktighet, både for tur- og regattaseilere. Kompetanse om sikkerhet gir trygghet, trygget gir øket seilglede og trivsel i båten generelt. Vi oppfordrer alle som seiler til å øke sin kjennskap til utstyr, førstehjelp og godt sjømannskap. Dette kurset er i så måte nyttig for alle.

Sikkerhetsreglene for Pantaenius Shetland Race krever at minst ett besetningsmedlem om bord skal ha godkjent ISAF sikkerhetskurs. For regattaen i 2019 dispenserte vi fra dette kravet for deltagere som hadde et sikkerhetskurs som var «gått ut på dato», men det er usikkert om vi ønsker å gjøre det samme i 2020. Selv om dispensasjon eventuelt blir gitt anbefaler vi at flest mulig av seilerne holder seg med et gyldig sertifikat.

Regattakomiteen for Shetland Race har bestemt å arrangere sikkerhetskurs ved NOSEFO i Bergen i februar2020, lørdag 15. (teori) og søndag 16. (praksis). Redningsselskapet skal stå for kursets faglige innhold. Nærmere detaljer om klokkeslett og sted vil komme senere, men mesteparten av dagen vi gå begge dagene.
NB, kurset er åpent for alle, enten du planlegger å delta på Shetland Race eller ikke.

Fullt kurs, to dager kr 4500,-
Oppfriskningskurs (bare søndagen) kr 2800,-
Redusert kurs for innehavere av sikkerhetskurs offshore eller for skip (bare lørdagen) kr 2100,-

Påmelding
Vi må være minst 10 deltagere hver dag for at kurset skal kunne gjennomføres. Det er derfor fint om de som har ønske om å delta kan melde seg på tidlig. Maksimalt kan det være 30 deltagere. Det kan derfor også være lurt å melde seg på tidlig.

Dersom du har tatt kurset før, men har latt beviset løpe ut (varighet er 5 år) må du oppgi informasjon om dette slik at Redningsselskapet kan avgjøre om oppfriskning er tilstrekkelig eller om du må ha fullt nytt kurs.

Kontakt Inge André Utåker i Shetland Race komiteen, a-utaa@online.no, tlf 93 43 94 66 eller på Messenger for påmelding.

Vel møtt!

Innspill til temakvelder 2020.

I 2019 har det vært arrangert seks ulike «temakvelder»:

• Omvisning og foredrag hos Hovedredningsentralen(HRS)
  • Foredrag med Are Wiig
  • Foredrag med med Stavanger Seilforening sine tre norgesmestere i 2018 Helle Oppedal, Theodor Middelthon og Olai Haugland
  • Foredrag med TOPtoTOP Global Climate Expedition
  • Foredrag med Jon Amptrup
  • Langturseilerkurs med Andreas Holo

Rapport fra hver og en av de kommer i Krabben.

Nå planlegger turkomiteen temakvelder for 2020. I den anledning ønsker vi innspill på hva medlemmene ønsker.

Historiske foredrag?
Langtur foredrag?
Seil tekniske foredrag, «Hvordan få fart på båten»?
Spleisekurs?

Har du forslag så send det til larsole.gudevang@stavangerseilforening.no eller kom innom på Sølyst for en prat om temakvelder!

NYTTÅRSSEILASEN 2020

Velkommen til Nyttårseilasen 2020 !

Lørdag 11. januar  er det klart for sesongåpning for seilentusiaster i Stavanger.

Start i Vågen kl 12.oo  – skippermøte avholdes på Sølyst kl 11.00.

Påmelding her

Hvis du ikke har betalt medl. avgift blir ditt medlemskap slettet.

Har du ikke betalt ditt medlemskap for 2019 innen 1. desember vil ditt medlemskap bli slettet.

Er du tvil om du har betalt, ta kontakt med SS adm. ved Tordis.

Landstrøm på Sølyst

Alle som bruker landstrøm skal nå ha fått faktura for perioden 13.05.- 07.11., enten pr. mail, giro eller rett i nettbank.

Alle som har behov for strøm skal ha fått sin egen strømkontakt med samme nr. på kontakt som på sin faste båtplass.

For at det skal være enklest mulig for båteier og administrasjonen, særlig med tanke på kwh avlesing/ registrering og fakturering, er det viktig at alle bruker sin kontakt, samme nr. på kontakt som på båtplass.

Hvis du ikke har fått kontakt, hvis du ikke har fått faktura eller har andre spørsmål, send en mail eller ring Lars Ole, 95 99 25 79 / larsole.gudevang@stavangerseilforening.no

Mer info om  strøm i havnen ligger her.

.

Langturseilerkurs med Andreas Holo 22.- 24. 11. Mange påmeldt men ledige plasser!

Da er det igjen klart for Langturseilerkurs i Stavanger! Det er 5 år siden sist, så det er på tide med et nytt kurs i området. Kurset holdes i lokalene til Stavanger Seilforening.

Det er mange påmeldt men det er fortsatt ledige plasser!

Langturseilerkurset arrangeres av Andreas Holo, langturseiler og mangeårig skribent i SEILmagasinet og forfatter av boken «Håndbok for langturseilere».

Hvem passer kurset for:

For seilere som vil ha en grundig innføring i turseilingens mange aspekter både i nære og mer fjerne farvann. Vil du gjerne være selvhjulpen ombord eller bare lære mer om seilbåten, eller er du den som ønsker å slippe land av syne og seile litt lengre enn hva du rekker i løpet av en tre ukers sommerferie, ja da er dette kurset for deg!

PROGRAM

Fredag 22. november kl 18:00-22:00
Lysbilder fra egen tur
Alternative ruter og tidspunkter
Navigasjon

Lørdag 23. november kl 10:00-18:00
Valg av båt, rigg og seil
Motor
Strøm om bord (lading, batterier etc.)
Elektronikk

Søndag 24. november kl 10:00-18:00
Kommunikasjon
Vindror
Autopilot
Seiling i hardt vær
Ankring
Proviantering
Kostnader
Personlige forberedelser

Varighet
Kurset er på ca. 20 timer og såpass må det være når vi skal gå gjennom så mye som vi skal. – Jo mer du kan om båten din og alt utstyret du omgir deg med, jo mer selvhjulpen blir du, og det kommer godt med ikke bare på langtur, men også på en tre ukers sommerferie.

Hvor:
Kurset foregår i klubbhuset til Stavanger Seilforening, Karen A. Sømmes vei 3-5, 4085 Hundvåg

Pris:
Kurspris er kr 2.300,-

Prisen inkluderer enkel servering lørdag og søndag.

Antall deltagere er begrenset til 50.

Påmelding til kurset sendes andreas@aholo.no, evt via PM på Langturseilerkurs på Facebook

Kursdeltakerne kan kjøpe «Håndbok for langturseilere» til en hyggelig kurspris. Se www.flyt.no

Hør intervju av Andreas Holo i podcasten på ExploreNorth som er en del av Norges Seilforbunds satsning på friluftsliv.

Langøy er vinteråpen

Langøy er åpen for bruk i vinter. Vannet er stengt, men det er anledning til å skru på strømmen til bryggene i hytten. Du må da låse deg inn og låse deg ut. Det er 4 villsau på Langøy i vinter. Det er derfor båndtvang for de som har med seg hund.

• Husk å skru av strømmen når du reiser igjen
  • Husk å skriv deg inn i hytteboken
  • Husk å betal, priser her.
  • Kos dere!