Seilsportliga – Flying start for Stavanger Seilforening

NSF har tatt initiativet til etablering av en norsk gren av Seilsportsligaen og  SSF har deltatt i det pågående etableringsarbeidet sammen med en håndfull andre foreninger. Ligaen settes opp etter modell fra flere Europeiske land og nå også USA. Den er tenkt å fungere som Nasjonale mesterskapet for seilforeninger med en internasjonal mesterliga for de beste foreningene fra hver nasjon. Planen er at det over tid vil bli etablert flere divisjoner nasjonalt. Det seiles i J 70 båter. NSF har foreløpig kjøpt inn åtte slike som skal dekke den norske ligaen.

Oppstart for den norske ligaen blir i 2016 hvor det planlegges fire ligastevner ulike steder i landet. Før den tid skal 30 seilforeninger møtes i to kvalifiseringsrunder til Seilsportsligaen 2016. Det første kvalifiseringsstevnet ( for foreninger fra Sørlandet, Vestlandet og nordover) ble avholdt i Ålesund i helgen. Laget fra Stavanger med Andre Tandrevold i spissen, Oddvar Myrnes, Snorre Risa og Marius Tandrevold klarte brasene med glans og seilte inn til en flott tredjeplass i den 13 båt store flåten som holdt et meget høyt sportslig nivå. Dette betyr at foreningen vår er kvalifisert til neste års elitedivisjon i Seillsportligaen. Stor takk til Andre & Co for å ha tatt kvalifiseringen hjem og ikke minst til gjengen fra NSF og Ålesund Seilforening for et fantastisk arrangement.

Det ble denne helgen også avholdt Internasjonalt Championship mellom de nasjonale ligavinnerne i Porto Cervo på Sardinia. Ligaen stilte nylig to wild card plasser til rådighet for NSF her om de kunne stille lag på kort varsel. Det klarte KNS og SSF og fikk plassene. SSF sitt lag her var Knut Nygaard, Thomas Robberstad, Trond Lunde og Nicolai Bakker. KNS gikk hen og vant det hele, SSF gjorde en hederlig innsatt mot Europas beste seilforeninger, satte foreningen vår på Europakartet og høstet uvurderlig erfaring. Vel blåst.

Se forøvrig http://seilsportsliga.no/index.php/nb-no/ og http://sailing-championsleague.com

Trening & Opplæring vil i løpet av høsten komme tilbake med mer informasjon om SSFs videre deltakelse i ligaen og fremtidig opplegg for kvalifisering og deltakelse.

Bilder fra arrangementet