Nytt vellykket matkurs med Gastronomisk Institutt

Onsdag 22. januar satt igjen seilere rundt kjøkkenbenken hos Gastronomisk Institutt og lærte om nye mat-muligheter ombord. Kjøkkensjef Magne Christensen fra GI, godt hjulpet av kokk David Rivas fra Venezuela, løste en utfordrende oppgave på en entusiastisk måte.

Dette var første temakveld arrangert av Stavanger forenings tur-komité i år. For oss som deltok, og som i utgangspunktet kanskje ikke alltid er helt stø i matlagingens kunstneristiske side, ble kvelden et gastronomisk løft. Imidlertid kunne også de som kan mer fra før lære mye nytt. Det fulgte med kurset et kompendium der oppskrifter, fremgangsmåte og gode generelle tips er forklart. Kokkene gjennomgikk en håndfull velsmakende oppskrifter, en etter en fra bunnen av, og alle kunne se hvordan det gjøres. Det var rom for spørsmål og diskusjon – og ikke minst smaksprøver fra det som ble laget underveis. Høvelig drikke til anledningen var også tilgjengelig.

Kort oppsummert må vi si at det igjen ble en annerledes, underholdende og lærerik kveld – med god mat i fokus for seilere som gjerne vil høyne nivået på byssetjenesten om bord et hakk.

Tags:Gastronomisk InstituttGIkursmat ombordrapport