God Norgescup-start for Stavanger-seilere

Årets første Norgescup ble arrangert i Asker 23.-24. april. Stavanger-seilerne kom høyt oppe på resultatlistene, både i Laser 4.7 og Optimist.

I Optimist hadde Stavanger Seilforening åtte deltakere, to av dem kunne bare seile lørdag på grunn av konfirmasjon. Det var krevende forhold med lite og skiftende vind i Oslofjorden, og det ble mye venting. Total ble det avviklet to regattaer for Optimist-seilerne, én lørdag og én søndag. Laserne fikk avviklet til sammen 5 regattaer.

Det var mye god seiling av samtlige Stavanger båter, og etter første NC er hele fire seilere inne på topp 20 på den norske rankingen for Optimist. Hanna Katle Fjon på en 17. plass, Guro Gjesdal på en 15. plass, Sunniva Gjesdal på en 10. plass og John-Øivind Tollevik Garvik på en 6. plass.

I Laser gikk det ikke verre med August Hanevik på en 13. plass, Jon Butler-Wang på en 11. plass og Olai Hagland på en 5. plass. Stor prestasjon for disse tre seilere som alle seilte sitt første Laser NC.

Norgescup-åpningen samlet svært mange seilere, I Laser 4,7 stilte 31 seilere til start og i Optimist var det hele 130 deltakere i A-klassen, inkludert rundt 30 svenske og noen danske seilere. Dermed ble det lange startlinjer og tøff konkurranse.
Neste Norgescup for Optimist arrangeres i Ålesund 7.-8. mai, og vi håper at den gode seilingen fortsetter der. Det avgjørende mesterskaputtaket skjer på hjemmebane når Stavanger Seilforening arrangerer Norgescup 21.-22. mai. Laserne må vente litt lenger på sin andre Nogescup som går i Horten 28-29 mai.