Foredrag med Andreas Heide og Artic Sense

Seilbåten Barba har nylige vendt hjem fra en 5000 nautiske mil lang seilas fra Stavanger, rundt Svalbard, via Jan Mayen med en bestigning av vulkanen Beerenberg samt en svipptur innom London på returen.

• I klubbhuset
  • Kl 19- 20:30
  • 150kr pr. person, betales i Vipps: #719967
  • alle inntekter går til jolleseilere i Stavanger Seilforening etter ønske fra Andreas

Den 4 måneder lange ekspedisjonen var et forsknings og kommunikasjonsprosjekt som fokuserte spesifikt på hvalen som formidler ovenfor utfordringene vi står ovenfor i polare strøk. Reisen ble grundig dokumentert av profesjonelle fotografer, og kulminerte med overlevering av vannprøve fra Svalbard til varaordføreren i London. Det hele som endel av kommunikasjonen rundt viktigheten av å bevare Arktis for kommende generasjoner. Ekspedisjonen ble ledet av Andreas B. Heide, sammen med et sammensatt team av seilere, forskere og fotografer. De tidligere ekspedisjonene til Jan Mayen i 2012, og Svalbard i 2015 har tidligere blitt omtalt i seilmagasinet. «Arctic Sense ble gjennomført basert på erfaringer fra å tidligere ha ledet ekspedisjoner til Svalbard, Grønland og Jan Mayen, samt å ha seilt norskekysten 8 ganger for å dokumentere hval i Troms og Finnmark vinterstid. I kombinasjon med et kompetent og profesjonelt team på båten og på land, så har vi kunnet levere på et langt høyere nivå enn tidligere. Dette gjelder både seiling, forskning og dokumentasjon i felt. London var i så måte det eneste nye elementet, og en fin urban kontrast til det urbane Nord» sier Andreas. På ferden kom de opp til drivisen på 80 grader Nord, møte på blåhval et dusin isbjørn, finnhval og delfiner. Ferden forløp seg ikke helt uten dramatikk, men Barba klappet omsider til kai i Stavanger uten varige men på hverken båt eller besetning.