Convoy Cup North Sea Race

Convoy Cup er en internasjonal stiftelse med utgangspunkt i Halifax, Canada. Convoy Cup ble etablert med formål å arrangere seilregattaer til minne om konvoifarten over Atlanteren under andre verdenskrig og alle sjøfolkene som mistet livet sitt på havet.

Den nye regattaen, Convoy Cup North Sea Race, er en videreføring av den allerede etablerte regattaen Convoy Cup, som er en fjordseilas under Skudefestivalen, som et ledd i Karmøy Seilforenings ordinære regattaprogram.

Da den tradisjonelle nordsjøregattaen North Sea Yacht Race, mellom Stavanger og Banff i Skottland ble lagt ned i 2008, var det naturlig for seilerne i Karmøy og Stord å søke samarbeid om en ny nordsjøseilas. Og sammen med den internasjonale Convoy Cup-stiftelsen og Skudenes Sjømannsforening ble det enighet om å søke nye utfordringer og fokus på Orknøyene. Resultatet ble altså denne nye regattaen. I 2014 går den av stabelen fra Kopervik den 7. juni.

Det er seks år siden North Sea Yacht Race ble nedlagt. Stavanger Seilforening har angivelig ikke vært representert i dens arvtager. Hansken er herved kastet.