Kenneth Aarre en solskinnsdagOptimistgruppa i Stavanger Seilforening består av ca 40 aktive seilere i alderen 8-15 år. Kurs og treningsprogrammene er delt inn i tre nivåer basert på erfaring og ferdighet.

Nybegynnerkurs (Intro) – Supersail Optimist

Introkurset passer for barn mellom 8 og 12 år. I dette kurset lærer seilerne grunnleggende ferdigheter og begreper i seiling. Gjennom «Super-Seil programmet» er målet at vi skal få en effektiv og spennende opplæring over en kortere periode. Målet er at seilerne allerede til høsten skal kunne delta på kurs for videregående seilere samt også bli med på våre lokale klubb regattaer. SuperSeil programmet består av en Super Seil helg i juni og en Super Seil uke i begynnelsen av sommerferien.

Det er en forutsetning for deltakelse på SuperSeil uke at seileren enten har gjennomført en SuperSeil helg eller annen tilsvarende basisopplæring i jolleseiling

Dette kurset innledes med en teorikveld for både barn og foreldre der det gis innføring i utstyr, sikkerhetsregler roller og spilleregler i anlegget vårt  etc. Dette er en nyttig helg både for barn, foreldre og forening.

Til introkursene er leie av skolebåt inkludert i kursavgiften.

For påmelding til aktuelle kurs se:

Super Seil programmer - Kurs i optimistjolleseiling 2018  —  start 09 jun 2018

Guide til nye optimistseilere og foreldre

Regattagruppe (VK) Optimist

Videregående treningsprogram (VK) passer for barn mellom 9 og 13 år som normalt har gjennomført Super Seil ukeprogram (2015) eller Intro kurs fra tidligere år. Treningsprogrammet bygger videre på Super Seil programmet, og seilerne introduseres til flere detaljer rundt teknikk som har betydning for å kunne seile båten raskt under ulike forhold. Som del av dette programmet blir seilerne også introdusert til regatta seiling. De vi bli oppfordret til også å forsøke å delta på de ukentlige mandsgsregattaene i klubben.  Til dette kurset er det en fordel at seilerne har egen båt.

For påmelding til  treningsprogram se:

Optimist - Regatta gruppe (VK), Høstprogram 2018  —  start 20 aug 2018

Regatta gruppe (NC) Optimist

NC programmet for optimist er tilpasset trente seilere i alderen 11-15 år som deltar/skal delta på nasjonale regatta arrangement som Norges Cup (NC) og tilsvarende.  I dette programmet er det lagt opp til flere treninger pr uke samt også deltakelse i ukentlig regattaserie. I dette kurset er det hovedokus på fartsoptimalisering gjennom god teknikk og seiltrim samt strategiske og taktiske valg knyttet til regattaseiling i felt med mange båter. Seilerne får også opplæring i Kappseilingsreglene som regulerer spillereglene på enhver ragattabane.

For påmelding til treningsprogram se:

NC treningsprogrammer Høst 2018 - Optimist og Laser  —  start 20 aug 2018

Autumn Race Clinic for NC seilere - Sølyst  —  start 09 okt 2018