Raymarine Norgesmesterskap Shorthanded 2022

1. – 3. juli 2022

Velkommen til norgesmesterskap shorthanded!

Base for årets Shorthanded-NM vil være Stavanger seilforenings flotte havneanlegg på Sølyst. Øya Sølyst har broforbindelse og ligger like ved Stavanger sentrum. Der har foreningen 200 båtplasser, og det vil være plass til et betydelig antall besøkende båter under arrangementet. Seilasene finner sted i Ryfylke-bassenget, som kan tilby flere flotte baneområder like utenfor byen. Fra Sølyst er det gode bussforbindelser til sentrum, og det finnes dessuten flere kommunale gjestehavner i Stavanger sentrum.

Ryfylke er et bynært og skjermet farvann med et mangfold av muligheter for distanse- og baneseilaser i naturskjønne omgivelser – normalt med stabile vindforhold og relativt uproblematiske strøm- og dybdeforhold. Baner vil selvsagt tilfredsstille NM-kravene til NSF og SSN. Stavanger seilforening har lang erfaring med både shorthanded-regatta, NC og NM, og har alle nødvendige fasiliteter til slike arrangement. Foreningen har fast ansatt daglig leder – Lars Ole Gudevang.

Vi ønsker å gjennomføre shorthanded-arrangementet første helg i juli slik at tilreisende kan, om ønskelig, kombinere NM med ferieseiling i vakre Ryfylke – med god plass i rimelige gjestehavner og rikelig med muligheter til å ligge for eget anker i uthavn.

En ekstra godbit for ivrige shorthanded seilere er at Shetland race går uken før så da har en tid til begge og kan ha båten i Stavanger i mellomtiden, både i foreningens havn på Sølyst utenfor sentrum, og på Langøy i Ryfylke.

Fredag – registrering

På fredagen vil det være åpent for registrering. Dagen kan ellers benyttes til å gjøre seg kjent i området. Ett lite tips kan være å sjekke ut potensielle baneområder på Åmøyfjorden, Horgefjorden eller ytre del av Gandsfjorden.

Lørdag – distanseseilas og grillfest

Når det gjelder selve seilingen er intensjonen å avholde en distanseseilas på lørdagen. Om været tillater det, vil seilasen gå fra Stavanger, rundt Utsira og tilbake igjen. Dette løpet vil være ca 65 nm. Det kan være lurt å starte planlegginga i kartet allerede nå!

Etter distanseseilasen vil det bli en hyggelig og sosial sammenkomst ved klubbhuset på Sølyst- Arrangementskomiteen stiller opp med varme griller, pølser fra slakter Idsøe og mykje godt tilbehør. Rett og slett ein skikkelig sommergrillfest! Grillmaten er inkludert i påmeldingsavgiften, men for å lette planlegging og innkjøp er det veldig fint om hver båt melder inn antall deltakere til grillfesten. Drikke til maten, av egenvalgt kvalitet og mengde, stiller en med selv. Husk at det er baneseilas på søndagen =)

Påmelding til grillfesten kan gjøres ved å svare på tidligere utsendt epost eller ved å kontakte arrangementskomiteen.

Søndag – baneseilas og premieutdeling

På søndagen er det planlagt korte baneseilaser i nærheten av Sølyst. Banene vil inneholde kryss, slør og lens, og lengdene tilpasses værforholdene med tanke på å få gjennomført minimum de påkrevde 4 seilasene for å få ett gyldig NM.

Sponsorer

Raymarine

Hovedsponsor Raymarine

Hovedsponsor Raymarine stiller med særdeles flotte premier til Raymarine Shorthanded NM 2022:

Båter som melder seg på før 17. mai og som har deltatt i mesterskapet er med i trekkningen av premie for tidlig påmelding. Samlet verdi for premiene fra Raymarine er på ca 127000 kroner.

Sailtuv

Sailtuv stiller med flotte trekkpremier i følgende kategorier

Total premieverdi er på 17900. I tillegg gir Sailtuv alle deltakere 20% rabatt på ordinære produkter fra Zhik og 10% på MOB1 og PLB1 fra Ocean signal. Rabatten gjelder ved kjøp fra 18.mai til 1.juli. Send epost til sail@tuv.no for å få en rabattkode.

SDS Maritime

SDS maritime tilbyr rabatt på produkter gjennom sine forhandlere. SDS maritime stiller og med premier til deltakende båter, her med ett revolusjonerende kamera som gir gode siktmuligheter i mørket om natten. Les mer om kameraet SIONYX Aurora-Pro på nettsidene til SDS maritime.

Båtplass på Sølyst under arrangementet

For tilreisende båter til Stavanger vil havneleie for uka før og etter arrangementet være inkludert i påmeldingsavgiften. Dette er begrenset av tilgjengelig plass i havna og prioritering blir blandt annet etter påmeldingstidspunkt i Manage2Sail. Det er noe begrenset plass til båter over 40 fot.

Forespørsel om plass i havna registreres i følgende søknadsskjema. Fyll inn skjemaet med nødvendig informasjon og velg ønskede datoer for oppholdet. Havneverten vil ta kontakt for å informere om tildelt plass. Samme skjema kan benyttes for å få plass på Langøy.

Opphold på Langøy, sentralt i Ryfylke

Stavanger seilforenings landsted Langøy har siden 1917 vært ett samlingssted sentralt i Ryfylke. Langøy byr på trygge havneforhold med solid trebrygge med faste moringer og flytebrygger. Det er overnattingsmuligheter i hytta på land og det er dusj- og toalettfasiliteter. Under foreningssidene i seilmagasinet er Langøy omtalt i nummer 3/2022. Tilreisende båter vil kunne benytte havna på Langøy tilsvarende havna på Sølyst, registrer gjerne ønske om opphold på langøy i samme søknadsskjema som for plass på Sølyst.

Andre aktiviteter i Stavanger før og etter norgesmesterskapet

Gladmat

I uka før norgesmesterskapet er det Gladmatfestival i Stavanger. Dette er norges største matfestival med masse spennende mat og yrende folkeliv i Stavanger sentrum. Siste dag for dette er Lørdag 2.7

Oppslagstavle