2.4 mR i aktivitet på Hafrsfjord. Foto: Line Viste, Solabladet

Har du lyst å seile 2.4 mR? Vi holder til på Hafrsfjord – nærmere bestemt på Våganes – og er organisert under Stavanger Seilforening. Du kommer lettest i kontakt med oss gjennom facebook gruppen 2.4 seiling Hafrsfjord. Alternativt kan du kontakte klassekaptein for 2.4 mR Rogaland, Bjørn Roar Pettersen, på telefon 454 11 938.

Båten – en en-manns kjølbåt

2.4 meter er basert på R-regelen hvor den måler til 2,4 på formelen. Båten har sitt utspring fra Sverige da flere svenske båtdesignere i 1983 brukte R-regelen til å skape en en-manns kjølbåt. Flere designere har laget sine versjoner av 2.4 – men det er Norlin Mark III som dominerer på resultatlistene.
Pris for en brukt 2.4 mR starter på rundt 20 000,-. Mens man må ut med nærmere 150 000,- for en helt ny båt.
Det finnes klasseklubber i 16 land og de største flåtene finnes i Skandinavia, Italia, England og Australia.

Hvem passer 2.4 mR for?

Båten og vår aktivitet på Hafrsfjord passer best for deg som har noe seilerfaring og har lyst til å kappseile. Båten er enkel å håndtere fysisk sett ved at en sitter nede i båten, styrer med pedaler og man trenger ikke bevege seg mye eller «ri» på ripa.

Vi er en gruppe seilere som dyrker kappseilingen – og vi har plass til flere!
Vi holder til i samme havn som Våganes Båtforening. Der har vi satt opp en liten elektrisk kran som brukes til å løfte båtene på og av sjøen. Båtene lagres på land mellom hver seiling. Rett utenfor havnen og ute på fjorden har vi lagt noen merker slik at vi har kort vei til regattabanen. Noen ganger bruker vi startbåt – mens andre ganger koordinerer vi starten ved bruk av håndholdte radioer. I den mørke årstiden prøver vi å holde aktiviteten oppe gjennom året – og seiler da gjerne på søndager. I den lyse årstiden arrangerer vi tirdagsregatta hver tirsdag. Det slik at båten er lett å transportere. På en vanlig tilhenger kan man laste 2 båter – og på den måten er det enkelt å komme seg rundt for å seile i større felt.Det arrangeres normalt 4 NC hvert år – hvor en av NC’ene har status som NM. Det er normalt mellom 20 og 30 deltakende båter på NC. Av og til samarbeider vi med svenskene, som har mange dyktige seilere. Blant andre, Stellan Berlin, som har vunnet VM en rekke ganger. Samarbeidet da består gjerne i en felles treningssamling over to dager – med påfølgende to dager kappseilaser i felt som er noe større enn vanlig NC. Typiske steder å reise til er: Karmøy, Ålesund, Åsgårdstrand, Tønsberg og Hunnebostrand i Sverige. Det har vært arrangert både NC og NM i Stavanger – og det kommer det til å bli i årene som kommer også.I tillegg arrangeres det EM og VM i 2.4 mR – åpen klasse. Det vil si at en ikke trenger å kvalifisere seg og at både menn og kvinner kan delta. Stavangerseilerne har vært med i flere VM – og fem seilere herfra deltok i VM2018 som var i Gävle i Sverige. VM2019 arrangeres i Genova, Italia. I VM er det gjerne opp mot 100 båter på startlinjen. Blant 2.4 seilerne på Hafrsfjord har vi blant annet en tidligere vinner av NC sammenlagt og beste nordmann fra VM i Nederland 2017 (13 plass).

Bilde fra julebordsregatta 2017. Her er det runding av bøyebåt og utdeling av niste inne i båthavna ved Hestnes. Dette var en lang (ca. 2.5 timer) regatta – med mye lens og slør til å begynne med – og avgjørende seilas på kryss den siste delen. Etterpå var det Julebordsmiddag. Foto: Bente Huth

Mer info på nett:

Norsk 2.4 mR Klubb – klasseklubbens nettsider
Svenska 2.4 mR Förbundet

Du kan også se på Facebook gruppene:
2.4 seiling Hafrsfjord
Norsk 2.4 mR Klubb