2.4 mR i aktivitet på Hafrsfjord. Foto: Line Viste, Solabladet

Har du lyst å seile 2.4 mR? Vi holder til på Hafrsfjord – nærmere bestemt på Våganes – og er organisert under Stavanger Seilforening. Du kommer lettest i kontakt med oss gjennom facebook gruppen 2.4 seiling Hafrsfjord. Alternativt kan du kontakte klassekaptein for 2.4 mR Rogaland, Bjørn Roar Pettersen, på telefon 454 11 938.

Har du lyst å seile 2.4 mR? Vi holder til på Hafrsfjord – nærmere bestemt på Våganes – og er organisert under Stavanger Seilforening. Du kommer lettest i kontakt med oss gjennom facebook gruppen 2.4 seiling Hafrsfjord. Alternativt kan du kontakte klassekaptein for 2.4 mR Rogaland, Bjørn Roar Pettersen, på telefon 454 11 938.

Båten – en kjølbåt for 1 person

2.4 meter er basert på R-regelen hvor den måler til 2,4 på formelen. Båten har sitt utspring fra Sverige da flere svenske båtdesignere i 1983 brukte R-regelen til å skape en en-manns kjølbåt. Flere designere har laget sine versjoner av 2.4 – men det er Norlin Mark III som dominerer på resultatlistene.
Pris for en brukt 2.4 mR starter på rundt 20 000,-. Mens man må ut med nærmere 150 000,- for en helt ny båt.
Det finnes klasseklubber i 16 land og de største flåtene finnes i Skandinavia, Italia, England, USA og Australia.

Hvem passer 2.4 mR for?

Noe av det beste med båten er at den skiller lite på seilerens størrelse, vekt og styrke. Det gjør at «alle» kan seile mot hverandre på like vilkår. Båten og vår aktivitet på Hafrsfjord passer nok best for deg som har noe seilerfaring og har lyst til å kappseile. Båten er enkel å håndtere fysisk sett ved at en sitter nede i båten, styrer med pedaler og man trenger ikke bevege seg mye eller «ri» på ripa.

Aktivitet

Vi er en gruppe seilere som dyrker kappseilingen – og vi har plass til flere! Stavanger Seilforening disponerer en 2.4 mR som kan leies i nettbutikken om du vil prøve en slik båt.
Vi holder til i samme havn som Våganes Båtforening. Der har vi satt opp en liten elektrisk kran som brukes til å løfte båtene på og av sjøen. Båtene lagres på land mellom hver seiling. Rett utenfor havnen og ute på fjorden har vi lagt noen merker slik at vi har kort vei til regattabanen. Noen ganger bruker vi startbåt – mens andre ganger koordinerer vi starten fra en av seilbåtene. I den mørke årstiden prøver vi å holde aktiviteten oppe gjennom året – og seiler da gjerne på søndager. I den lyse årstiden arrangerer vi torsdagsregatta hver torsdag.

Det slik at båten er lett å transportere. På en vanlig tilhenger kan man laste 2 båter – og på den måten er det enkelt å komme seg rundt for å seile i større felt. Det arrangeres normalt 4 NC + NM hvert år. Det er normalt mellom 20 og 30 deltakende båter på NC og NM. Av og til samarbeider vi med svenskene, som har mange dyktige seilere. Blant andre, Stellan Berlin, som har vunnet VM en rekke ganger. Samarbeidet da består gjerne i en felles treningssamling over to dager – med påfølgende to dager kappseilaser i felt som er noe større enn vanlig NC. Typiske steder å reise til er: Karmøy, Ålesund, Åsgårdstrand, Tønsberg og Hunnebostrand i Sverige. Det har vært arrangert både NC og NM i Stavanger – og det kommer det til å bli i årene som kommer også.I tillegg arrangeres det EM og VM i 2.4 mR – åpen klasse. Det vil si at en ikke trenger å kvalifisere seg og at både menn og kvinner kan delta. Stavangerseilerne har som regel en delegasjon på disse internasjonale konkurransene også. I VM kan det gjerne bli opp mot 100 båter som kappseiler.

Bilde fra en tidligere julebordsregatta. Her er det runding av bøyebåt og utdeling av niste inne i båthavna ved Hestnes. Dette var en lang (ca. 2.5 timer) regatta – med mye lens og slør til å begynne med – og avgjørende seilas på kryss den siste delen. Etterpå var det Julebordsmiddag. Foto: Bente Huth

Mer info på nett

Norsk 2.4 mR Klubb – klasseklubbens nettsider
Svenska 2.4 mR Förbundet